55. AP #OFF# Divadlo Kontra (SNV) – William Shakespeare: Hamlet

OFF – nesúťažná inscenácia; hosť festivalu; profesionálne divadlo

28. 9. 2021, 16. 30 hod., Malá scéna Divadla Alexandra Duchnoviča

Predstav si, že si sa dozvedel, že tvojho otca zabil tvoj strýko.
Predstav si, že ten strýko je teraz mužom tvojej matky.
Predstav si, že o vražde ti povedal duch tvojho otca, ktorý ťa donútil k prísahe, aby si pomstil jeho smrť.
Čo by si urobil?
Ako by si to urobil?
Bol by si vôbec schopný urobiť to?

Divadlo Kontra Spišská Nová Ves

Adaptácia, réžia, scéna a kostýmy: Klaudyna Rozhin

Masky: Amálka Ľudmila Valenčíková

Choreografia súboja: Igor Grečko


Hrajú: Peter Čižmár a Andrej Palko

Inscenácia ocenená viacerými oceneniami na zahraničných festivaloch.

****

Hamlet— viete, čo znamená to meno?

Je veľkéa hlboké aznamená

ľudský život. Hamletomsi ty, ja i každý z nás

– vo väčšej či menšej miere (…).“

 WissarionBielinski

Hamletnie je človek, ktorý rozmýšľapriveľa, ale človek, ktorý rozmýšľa veľmi dobre

„Hamletovi; obaja skutočne nazreli do podstaty vecí, dosiahli poznanie, a poznanie im zabraňuje konať. Lebo ich konanie by nemohlo zmeniť nič na večnej povahe vecí. Cítia, že je smiešne alebo ponižujúce, že by ich mali požiadať o nápravu sveta, ktorý sa ,vymkol z kĺbov‘. Poznanie zabíja konanie. Konanie si vyžaduje závoj ilúzie – to je Hamletova doktrína. Nie lacná múdrosť jednoduchého rojka, ktorý priveľa rozmýšľa a akosi sa nemá k činu. Nie uvažovanie, nie – skutočné poznanie, pochopenie hroznej pravdy preváži nad akýmkoľvek motívom konať.“

Friedrich Nietzsche, Zrod tragédie (1872)

***

„Hamlet – to je ľudská duša, aká bola, aká je a aká bude.“

Henryk Sienkiewicz, Bez dogmy (1891)

Aký je vlastne Hamlet?

Podľa neho samého: je veľmi pyšný, pomstychtivý a ambiciózny. 

Podľa Ofélie: je zrkadlo šľachetnosti, vzdelanec, dvoran, dokonalý vojak…

Ako je to naozaj?

Hamlet je milujúci, bezohľadný, punktičkársky, hrubý, pohŕdavý, ohľaduplný, pomstychtivý, prudérny, nerozhodný, neústupčivý, neschopný, filozofický, násilnícky, melancholický, húževnatý, zraniteľný, náruživý, osamelý, veselý, aristokratický, obyčajný, výrečný, sebanenávidiaci… Je režisérom a popredným dánskym divadelným kritikom. Je to doktor Jekyll a možno aj Mr. Hyde. Je úspešný, lebo zabije vraha, ale aj neúspešný, lebo namiesto jednej zamýšľanej obete necháva zasebou osem mŕtvych – vrátane seba.

Colerdige raz v ópiovom pomätení usúdil, že on sám je Hamlet. Rovnako by ste to mohli povedať aj vy alebo ja, lebo asi je nami všetkými v našej najbláznivejšej nedefinovateľnosti. A v tom tkvie hlavný problém. Ako dokáže herec z princových protikladov vytvoriť celistvú bytosť? 

Derek Jacobi nazval tú rolu“nekonečne prispôsobivou”, ale dodal, že každý herec môže vniesť do hry iba svoj vlastný “emocionálny potenciál” a potom sa musí snažiť rozdávať z neho plným priehrštím.

Možno preto sa hovorí, že Hamlet je rola, ktorú žiaden herec nezahrá úplne dokonale a žiaden herec ju celkom nepokazí?

Keďže Hamlet sa dotýka celej abecedy ľudských skúseností, každý herec cíti, že sa pre tú rolu narodil. Smelý extrovert oslní a pohrá sa so silou slov… Introvertovi bude pripadať každý verš namierený priamo naňho… Vtipný človek to postaví na humore, blázon na šialenstve, romantik na ideáloch. Teda ako Hamlet nemôžeš byť zle obsadený.”

StevenBerkoff, Ja som Hamlet (1989)

***

“V skutočnosti Shakespearov Hamlet neexistuje. Je toľko Hamletov, koľko je melanchólií.”       

OscarWilde

***

“Čím je šialenstvo, ak nie dôstojnosťou duše, ktorá nesúhlasí so svetom?“

Theodore Roethke, V temnom čase (1960)

Náš Hamlet je, citujúc Orsona Wellesa, SMUTNÝ, NIE ŠIALENÝ. Jeho upadnutie do predpokladaného šialenstva je skôr upadnutím do stavu depresie, ktorá sa prejavuje záchvatmi bezdôvodnej agresivity, maniakálnej energie, uzavretosťou, intenzívnym nešťastím alebo jednoducho zúfalými pokusmi dať veciam zmysel.

Obyčajný dospelý človek, zbavený všetkej vznešenosti v sebazničujúcom boji o nájdenie zmyslu života vo svete, ktorý mu odopiera vieru, priateľova lásku.

Je rozčarovaný, odsunutý, odcudzený, osamelý, neistý, nedôverujúcisi, seba ničiaci, premohnutý žiaľom… Zmes protikladov, zmietaná duša…

Je zaťažený poznaním, že v skorumpovanom svete nie je rozdiel, či konáš čestne alebo nekonáš vôbec. Škoda je spáchaná.

“Svet je šialený v omyle, ale on je šialený v pravde.” 

Ben Johnson, Bartolomejský jarmok (1614)

***

Hamlet zmení ťa nadobro – a k lepšiemu.

Michael Pennington, Hamlet: príručka pre používateľa (2004)

Hamlet je nepochybne najbohatšia vec, akú môžete v divadle robiť. Hra kladie všetky veľké otázky, aké len možno položiť, ale nedáva žiadne odpovede. Musíte hľadať sám. Je to tiež hlboká a pokoru učiaca skúsenosť. Pre nás to bolo jedinečné cvičenie v odhaľovaní samých seba a nekonečnosti ľudskej duše.

Hovorí sa: “Nehráš Hamleta, on hrá teba.” Musíš sa mu len otvoriť a nechať sa ním viesť. Dovoľte, aby vás dnes večer vzal na miesta vo vašej duši, ktoré ste možno ešte nenavštívili…

Každý, kto režíroval (alebo hral) Hamleta sa bude práve kvôli tomu nekonečnému bohatstvu cítiť ako frustrovaný turista, ktorý necháva celú pevninu takmer nepreskúmanú a iba nahrubo zmapovanú. Je to moje tretie stretnutie s Hamletom a stále ho považujemza neukončenú záležitosť. Určite sa tej výzvy chopím znova. A znova to bude nedokončená záležitosť…

                                                                                                            Klaudyna Rozhin

***

Veľký Hamlet nie je iba Hamletom svojej doby, ale aj Hamletom, ktorý svoju dobu definuje…

15 najlepších Hamletov za posledných 100 rokov podľa britských divadelných kritikov:

John Gielgud (v šiestich realizáciách hral rolu viac než 500-krát! Prvýkrát v r. 1930 v Old Vic Theatre v Londýne v réžii Harcourta Williamsa)  

Michael Redgrave(rež. Glen Byam Shaw, Stratford 1958)

Innokentij Smoktunovskij (vo filme Grigorija Kozinceva, 1964)

David Warner(rež. Peter Hall, RSC, Stratford, 1965)

Derek Jacobi (rež. Toby Robertson, Old VicTheatre, Londýn, svetové turné, 1979)

Michael Pennington(rež. John Barton, RSC, Stratford 1980)

Ben Kingsely (rež. Buzz Goodbody, The Other Place, RSC, Stratford, 1976)

Jonathan Pryce (rež. Richard Eyre, Royal Court Theatre, Londýn, 1980)

Mark Rylance(rež. Ron Daniels, RSC, Stratford, 1989)

Daniel Day-Lewis (rež. Richard Eyre, Royal National Theatre, Londýn, 1989)

Kenneth Branagh (filmová verzia, ktorú aj sám režíroval, 1996)

Simon Russell Beale (rež. John Caird, Royal National Theatre, Londýn, 2000)

Adrian Lester(rež. Peter Brook, Bouffe du Nord, Paríž, 2000)

David Tennant (rež. Greg Doran, RSC, Stratford, 2008)

Rory Kinnear (rež. Nicholas Hytner, Royal National Theatre, Londýn, 2010)

***

Vedeli ste, že…?

– Hamlet (1601) je považovaný za najúspešnejšie dielo najväčšieho svetového dramatika. Bol preložený do vyše 80 jazykov – viac než ktorákoľvek iná hra na svete. Inšpiroval viac paródií a odvodenín a písalo sa o ňom viac ako o ktoromkoľvek inom literárnom diele vrátane Biblie.

– “To be, or not to be“ je najčastejšie citovaná fráza v anglickom jazyku.

– Existuje viac než 45 filmových a televíznych verzií Hamleta, titulnú rolu stvárnili medzi inými také herecké osobnosti ako Laurence Olivier, Nicol Williamson, Derek Jacobi, Mel Gibson, Kevin Kline a Kenneth Branagh. Hra inšpirovala aj tvorcov početných baletov, opier a muzikálov.

– Hamlet je Shakespearova najdlhšia hra. Má 4 042 veršov. V neskrátenej podobeby predstavenie trvalo 4 až 5 hodín.

– Samotný Hamlet má 1 530 veršov – viac než hociktorá iná Shakespearova postava.

– Prvé zdokumentované predstavenie Hamleta sa odohralo v roku 1607 na palube lode nazvanej Drak, keď kotvila pri pobreží Sierra Leone. Zahrala ho posádka s cieľom zabaviť istého váženého hosťa. Kapitán vo svojom denníku poznamenáva, že hranie hry “odvrátilo mojich ľudí od záhaľky, spánku a hazardných hier“.

– Hamlet je najviac hraná Shakespearova hra. Odhaduje sa, že každú minútu každého dňa ju niekde vo svete hrajú.

– Každý režisér Hamleta sa musí rozhodnúť, ktorú verziu použije. Existujú tri skoré tlačené verzie Hamleta – dosť podstatne sa od seba líšia a žiadnu z nich nemožno považovať za presnýzáznam toho, čo naozaj napísal Shakespeare. Verzie sa volajú First Quatro alebo Q1 (vydaná v roku 1603), Second Quatro alebo Q2 (1604-5) a First Folio alebo F (1623).

– Prvý herec, ktorý stvárnil Hamleta, bol Richard Burbage, predstaviteľ najväčších Shakespearových postáv a hlavný herec skupiny Muži lorda Chamberlaina, ktorá sa neskôr premenovala na Kráľových mužov.

– Bežne sa pripúšťa, že sám Shakespeare stvárnil Ducha v inscenáciách Hamleta svojej hereckej skupiny.

– Prvou ženou, ktorá hrala Hamleta, bola Sarah Siddons v roku 1775. 

– Najmladším Hamletom na javisku bol David Warner v RSC (Royal Shakespeare Company) v roku 1966 – mal 23 rokov. O štyridsaťrokov neskôr v Old VicTheatre v Londýne hral túto úlohu Ben Whishaw tiež ako 23-ročný.

– Najkratšou verziou Hamleta je hra Toma Stopparda 15-minútový Hamlet, ktorá za 13 minút rozpovie príbeh o dánskom princovi, potom nasleduje 2-minútový prídavok.

– Filmová adaptácia s Laurencom Olivierom z roku 1948, ktorú sám režíroval a v ktorej aj stvárnil hlavnú úlohu, bola prvým britským filmom, ktorý získal Oscara za najlepší film. Olivier získal tiež Oscara v kategórii najlepší herec. Film je však kvôli Olivierovým podstatným skráteniam a zmenám oproti pôvodnej hre považovaný za kontroverzný. 

Zdieľajte túto stránku
Top