Festivalový denník APečkoviny_Milan Újvári: Show

Eskalácia do nahoty od Milana Újváriho

Malá scéna DJZ hostila vo večerných hodinách tretieho festivalového dňa maďarského tanečníka Milana Újváriho. Sólová inscenácia začínala obrazom osamelého človeka s papierovým vreckom na hlave. Trhané pohyby boli postupne nahradené o niečo rezkejšími. V ľavej ruke zvieral protagonista mikrofón a akoby očakával nejakú reakciu ľudí, no dav neodpovedá. Tvorí tak náznak opustenosti vo veľkej spoločnosti.
Prvý bod zlomu nastáva vtedy, keď si dáva papierovú masku dolu. Publikum sa zoznamuje s jeho skutočnou, pravou tvárou. Ešte pred silným hukotom (zrejme ovzdušie znečisťujúcej dopravy) si odlepuje z úst čiernu lepiacu pásku, aby „prehovoril“. 
Nasleduje sugestívne pohybové vyjadrenie plné gymnastickej akrobacie. Ak si človek nevie rady, vraví sa, že sa môže postaviť aj na hlavu a stále mu nieto pomoci. Újvári to však skúša a bez držania rúk sa všelijako snaží udržať rovnováhu na neveľkom pódiu. Nedarí sa mu to, a tak celým svojím telom dopadá na zem.
Neskôr sa k pohybom pridáva aj reč, ktorá je však prehlušená hlasnou vravou ľudí ženúcich sa stále niekam a prekrikujúcich jeden druhého. Opäť nastáva neverbálna komunikácia s publikom, ktoré neodpovedá. Čaká na to, čo ešte príde. 
Dochádza k priviazaniu a následnému odviazaniu sa šnúrou patriacemu mikrofónu. Javisková hmla začína zahaľovať záverečnú scénu, počas ktorej dochádza k prerodu hlavnej postavy. Újvári ostáva nahý, oprostený od spoločnosti.

Autor: Sebatián Pončák 

Stredoškolský študent, kaviarenský povaľač, milovník prírody a jedla. Extrovert, ktorý nikdy neobsedí doma a neznáša nudu. Amatérsky umelec, spevák, meteorológ a, samozrejme, cestovateľ. Nie je deň bez pohybu, či už na bicykli, alebo prostredníctvom verejnej dopravy.

Foto: Patrik Čech

Foto: Slávka Kmečová

Foto: Karolína Kollárová

Zdieľajte túto stránku
Top