Festivalový denník APečkoviny_VYDI: Neznámy/i

Už nie sme my, už som to konečne ja!

Inscenácia zobrazuje vzťah muža a ženy krachujúci na obojstranne prirodzenom nezáujme voči túžbam toho druhého. Nejde o zaváhanie či krízu sprevádzanú nevraživými hádkami, amokmi, ktoré pomôžu partnerom vytriezvieť a s chladnou hlavou vrátiť vzťah do stavu harmónie. Študentské divadlo z Nitry nám ukazuje nesúlad osobností, na ktorom padá akýkoľvek potenciál na lásku.           

Hlavnou postavou je amatérsky spisovateľ, ktorého jediný príjem tvorí písanie novinových článkov. Čelí výčitkám svojej partnerky týkajúcim sa prevažne peňazí. Sťažnosť „Za čo pôjdeme na dovolenku?“ dokazuje ich odlišné vnímanie reality. Muž pripisuje textom hodnotu, ktorá môže zmeniť spoločný život páru (ba dokonca život ostatných). Je príkladom začínajúceho umelca, ktorého duševná predispozícia neladí s dobou kapitalizmu.

Inscenácia tiež vykresľuje zmätené zistenia hlavnej postavy o svojej sexuálnej orientácii, a to prostredníctvom eroticky ladeného sna s červeným kvetom, z ktorého vyteká priesvitná, lepkavá tekutina. Postava, ktorá sa dá považovať za mužovo pravé „ja“ – jeho pravú identitu, si túto kvapalinu vnáša do vlasov.                                         

Muž ako človek závislý od písania sa snom inšpiroval pri tvorbe textu, ktorý si s hrozením prečítala jeho partnerka. Odlišné očakávania od života a cudzosť, ktorou sa stal charakteristický ich vzťah, vyústili do jej odchodu. Ten nenecháva v mužovi zužujúcu prázdnotu, ale väčší priestor pre uvedomenie si svojej pravej identity, čo sa mu nakoniec podarí.    

Neznámy/i sú miestami deraví ako crocsy hlavného protagonistu. Model neúspešného spisovateľa snažiaceho sa preraziť nie je ničím invenčný. Kvalita textov hlavného protagonistu vysvetľovala jeho neúspešnosť v spisovateľskom svete. A bez ohľadu nato, či to bol zámer, bolo to uveriteľné. Podobne ako hádky, ktorých ráznosť miestami spôsobovala až skľučujúci pocit. A to je autentické. (Prvýkrát v živote tak hodnotím krík a búchanie po stole pozitívne.)                                                 

Prekvapujúcou scénou bol erotický sen a ním inšpirovaný text, ktorý začal spochybňovať sexuálnu orientáciu hrdinu. Význam sna obrátil konflikt príbehu z riešenia problémov partnerského vzťahu (alebo skôr poukazovania na ne) na boj s prijatím svojej pravej identity. Po textovej stránke však monológom a dialógom chýbalo prekvapenie. Rovnako miera abstraktnosti by bola bývala užitočnejšia v deji než v jazykovej rovine.

Autor: Martin Bujňák

Gýčový pohár, ktorý som dostal na narodeniny ma opisuje ako tajomného a atraktívneho. Tvárme sa, že to nehovorí o všetkých menách. Popravde však chválenie sa nie moja šálka kávy. Som študentom mediálnych štúdií v Prešove a vo voľnom čase robím rap, lebo mi nie je do spevu (v skutočnosti preto, lebo spievať neviem). 

Krízy s vulgarizmami

Po sedemnástej sa v priestoroch kultúrneho centra Wave rozhýbala vlna vzťahových problémov či rozhovorov partnerov na témy, o ktorých sa priamo nehovorí, ktoré sú v spoločnosti tabu.

Inscenácia sa začína s desaťminútovým meškaním a netrvá dlho, nejakých dvadsaťpäť minút. Počas nich sa z úvodnej na červeno osvetlenej sály stáva priestor, v ktorom dochádza k viacerým sporom medzi mužom (spisovateľom) a jeho ženou, ktorá je zo vzťahu a chudoby nešťastná. 

Spisovateľ túži po sláve a nepokojná, zúfalá žena mu jeho bájne predstavy a mýty búra v priamom prenose. Dokonca jeho tvorbu aj trhá a ničí.

Dochádza tiež k vytvoreniu tretej postavy, ktorou sú myšlienky v mužskej hereckej podobe. Logicky muž bude mať stvárnenie myšlienok v podobe muža, aby mohli spoločne premýšľať a nebáť sa povedať si pravdu. Režisér Dávid Jacko, ktorý v predstavení aj účinkuje, však otvára aj témy ako homosexualita, užívanie omamných látok, pocit samoty, stretnutie sa so snom v skutočnom svete.

V závere inscenácie dochádza k veľkej hádke medzi nepochopeným mužom spisovateľom a sklamanou ženou. Odchádzajú od seba, čo sa zrkadlí aj v jazykovej rovine (použitie vulgarizmov). Divák preto ostáva v miernom šoku: do polhodinového predstavenia sú prepašované takmer všetky explicitné slová, ktoré existujú.

Autor: Sebastián Pončák

Stredoškolský študent, kaviarenský povaľač, milovník prírody a jedla. Extrovert, ktorý nikdy neobsedí doma a neznáša nudu. Amatérsky umelec, spevák, meteorológ a, samozrejme, cestovateľ. Nie je deň bez pohybu, či už na bicykli, alebo prostredníctvom verenej dopravy.

ŠD VYDI, Nitra

Názov: Neznámy/i

Dátum: Streda (26. 4.)

Miesto: Wave

Čas: 17:00

Foto: Slávka Kmečová

Zdieľajte túto stránku
Top